دوره 1، شماره 1 - ( انتشار مداوم 1400 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 102-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipour B, Bigli S, Dibaji Forooshani Z S, Safavi Bayat Z, Montazer B, Gachkar L, et al . Effect of Telenursing Education on the Comfort of Patients With COVID-19 in Home Quarantine. J Mod Family Med. 2021; 1 (1) :102-102
URL: http://journalfaculty.ir/article-1-24-fa.html
قلی‌پور باقر، بیگلی شهلا، دیبابجی فروشانی زهرا سادات، صفوی بیات زهرا، منتظر بینا، گچکار لطیف، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. تأثیر آموزش پرستاری از راه دور بر راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 در دوره قرنطینه خانگی. طب خانواده نوین. 1400; 1 (1) :102-102

URL: http://journalfaculty.ir/article-1-24-fa.html


گروه آموزشی داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری، بانک ملی ایران، تهران، ایران.
متن کامل [PDF 3968 kb]   (470 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (163 مشاهده)
متن کامل:   (280 مشاهده)
مقدمه
کرونا‌ویروس‌های انسانی از دیرباز به ‌عنوان یک عامل بیماری‌زا که باعث سرماخوردگی در افراد سالم می‌شوند، شناخته ‌شده بودند. با این ‌حال، در قرن 21، ویروس کووید ـ 19 که بسیار بیماری‌زاست و موجب سندرم تنفسی می‌شود، شناخته شد. این ویروس منشأ حیوانی داشته و باعث شیوع گسترده جهانی با مرگ‌ومیر و هشداردهنده شده است [1]. 
در دسامبر سال 2019‌، یک ویروس کرونا و جدید به نام 2019-nCoV در ووهان چین شناخته شد و باعث بروز بیماری جدی و مرگ شد. مهم‌ترین علائم بالینی در بدو ورود بیماران مبتلا به کووید ـ 19 شامل تب، سرفه، سردرد، استفراغ، اسهال، خستگی و درد قفسه سینه است [2].
از بیماران آلوده، 20 تا 30 درصد به تهویه مکانیکی نیاز پیدا می‌کنند و 10 درصد نیز فوت می‌کنند. در بیماران مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، میزان مرگ‌ومیر بالاتر است [3]. مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ـ 19 با علائم شدید غالباً به روش‌های تولید هوا مانند لوله‌گذاری است که ممکن است در گسترش بیماری در بیمارستان نقش داشته باشد [4].
سرعت‌ بالای انتشار ویروس باعث شده کشورها با حجم وسیعی از افراد مبتلا روبه‌رو شوند؛ به‌ طوری ‌که تا تاریخ 29 مارس سال 2020، 638 هزار نفر در 202 کشور جهان به این ویروس مبتلا و بیش از 30 هزار مرگ نیز رخ ‌داده است. این آمار در ایران بیش از 38 هزار مبتلا و 2640 مورد مرگ بوده است [2].
تقریباً 81 درصد از بیمارانی که به کووید ـ 19 مبتلا می‌شوند، علائم خفیف از خود نشان داده و در منزل بهبود می‌یابند؛ بنابراین قرنطینه و مراقبت خانگی یکی از روش‌های درمانی رایج است [5].
قرنطینه یعنی جدایی و محدود کردن حرکت و رفت‌وآمد افرادی است که به ‌طور بالقوه در معرض بیماری هستند تا از انتقال بیماری کاسته شده و خطر ابتلای آن برای دیگران کاهش یابد [6]. در بیماری کووید ـ 19 اگر بیماری خفیف باشد، ممکن است مراقبت در خانه در نظر گرفته شود. بیمارانی که علائم بیماری را دارند، اما نیازی به بستری ندارند، قرنطینه در منزل از ابتلا به بیماری‌های مسری مختلف جلوگیری می‌کند و همچنین موجب کاهش اتلاف هزینه‌های بستری خواهد شد.
با این ‌حال بیمارانی که در قرنطینه هستند، پس از مدتی احساس خستگی، عدم راحتی و آرامش، عدم ‌حمایت خانواده و آشفتگی هیجانی دارند [7]. از این ‌رو راحتی بیمار جزء موارد مهمی است که در زمان قرنطینه دچار اختلال شده و ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود [8].
ایجاد راحتی بیماران برای کمک به نجات زندگی و ارتقای سلامت و راحتی است. سلامت و راحتی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر داشته، به ‌طور برابر و وابسته به یکدیگر هستند؛ بنابراین مفهوم راحتی رابطه‌ای مداوم با مراقبت‌های پرستاری دارد [10 ،9].
بهبود راحتی، پیامدهای مطلوبی از قبیل افزایش عملکرد بیمار، ترخیص سریع‌تر وی، عدم مراجعه مجدد و افزایش رضایتمندی از مراقبت به همراه می‌آورد [11]. پرستاران با مداخلاتی می‌توانند راحتی و آسایش را برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها فراهم کنند. انجام مداخلات جسمی، عاطفی و محیطی می‌تواند در بهبود راحتی بیمار نقش داشته باشد [11].
یکی از روش‌های مراقبتی پرستاران، پیگیری تلفنی پرستاران است. آموزش پرستاری از راه دور عبارت است از استفاده از تکنولوژی ارتباطی مدرن جهت انتقال اطلاعات در راستای بهبود ارائه و سطح خدمات پرستاری و مراقبت سلامت [12]. پیگیری تلفنی و آموزش از راه دور توسط پرستار منجر به ارتقای خودمراقبتی در بیماران می‌شود [13].
از مزایای آموزش پرستاری از راه دور می‌توان به افزایش میزان دسترسی به خدمات، افزایش و تداوم مراقبت‌ها، آموزش بیماران، درمان به ‌موقع، افزایش میزان دسترسی تیم درمان به مدارک و اطلاعات مراقبت و درمان و توسعه آموزش مداوم پرستاری اشاره کرد [13، 14]؛ بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش پرستاری از راه دور بر راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 در قرنطینه خانگی انجام شد. 
روش مطالعه
این کارآزمایی بالینی روی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 مراجعه‌کننده به اورژانس بیمارستان بانک ملی اجرا شد. حجم نمونه با انتخاب 97/4=σB و 88/7=‌σA، بر اساس مطالعه آزمایشی و سطح اطمینان 95 درصد، توان 80 درصد برابر 60 نفر‌، 30 نفر در هر گروه محاسبه شد [15]. 
نمونه‌گیری به ‌صورت تصادفی و منظم انتخاب شد. به این صورت که از بین بیماران مبتلا به کرونا در قرنطینه خانگی که قبلاً به اورژانس بیمارستان بانک ملی مراجعه کرده بودند، طبق لیست موجود در دفتر بهبود کیفیت بیمارستان، پس از انتخاب اولین نفر، بقیه بر اساس لیست اعداد فرد انتخاب شد. در ادامه بیماران به ‌طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم ‌شدند.
معیار ورود به مطالعه، بیماران مبتلا به کووید ـ 19 که از طریق آزمایش PCR یا سی‌تی‌اسکن، بیماری آن‌ها تأیید شده باشد، توانایی برقراری ارتباط کلامی، توانایی تکلم به زبان فارسی، توانایی استفاده از تلفن و تلفن‌های هوشمند، عدم ابتلا به اختلالات شناختی و عدم اختلال شنوایی بود. معیار خروج از مطالعه، فوت بیمار، تشدید بیماری، بستری شدن، کاهش سطح هوشیاری و یا کما، قطع ارتباط تلفنی بیش از دو روز متوالی و انصراف بیمار بود.
در ابتدا با افراد شرکت‌کننده در مطالعه تماس گرفته و اهداف مطالعه به ‌طور کامل شرح داده شد و رضایت بیماران مبنی بر شرکت در مطالعه اخذ شد. به بیماران اطمینان داده شد که اطلاعات و مشخصات افراد محرمانه خواهد ماند و نتایج به ‌صورت دسته‌جمعی گزارش خواهد شد.
از پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه آسایش بیماران جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. اعتبار‌سنجی پرسش‌نامه آسایش بیماران در ابتدای مطالعه انجام گرفت.
اعتبارسنجی پرسش‌نامه با استفاده از روایی محتوا به شیوه کمّی، نسبت روایی محتوای CVR‌ (ضرورت یا عدم ضرورت هر سؤال)، شاخص روایی محتوای CVI‌ (مربوط بودن، واضح بودن و ساده بودن هر سؤال) و نمرات تأثیر IS‌ تعیین و درنهایت نتایج حاصله در پرسش‌نامه اعمال شد.
بر اساس نظرات یک هیئت متخصص شامل ده نفر با تخصص پرستاری، شاخص اعتبار محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) ارزیابی شد. موارد دارای CVR کمتر از 0/62 و CVI کمتر از 0/78 حذف شدند [16]. در مطالعه حاضر‌، CVI و CVR مقیاس، به ‌طور کلی، به ترتیب 0/85 و 0/89 به دست آمد. به‌ منظور تأیید قابلیت اطمینان از آلفای کرونباخ استفاده شد. ابزار دوبار با فاصله دو هفته در اختیار ده نفر از بیماران قرار گرفت. آلفای کرونباخ 0/70> به دست آمد [18 ،17].
پرسش‌نامه راحتی بیمار (پرسش‌نامه راحتی کولکابا) به وسیله صفوی بیات در سال 1393ترجمه شده که دارای 28 سؤال است و نمره فرد در این مقیاس به وسیله جمع اعداد گزینه‌های انتخاب‌شده محاسبه می‌شود. این پرسش‌نامه دارای طیف لیکرت شش‌گزینه‌ای (کاملاً موافقم، موافقم، تا حدودی موافقم، تا حدودی مخالفم، مخالفم و کاملاً مخالفم) است که از یک تا 6 نمره‌گذاری شده است. درمجموع پاسخ‌های پرسش‌نامه حداقل 28 و حداکثر 168 است.
اعتبار‌سنجی این پرسش‌نامه توسط صفوی بیات و همکاران در ایران مورد سنجش قرار گرفته و میزان 0/88 گزارش‌ شده است [19] آلفای کرونباخ پرسش‌نامه در مطالعه حاضر مورد سنجش قرار گرفت و مقدار آن 0/72 بود. 
پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی شامل سن، جنس، وضعیت تحصیل، وضعیت تأهل، تعداد فرزند، محل سکونت و میزان تحصیلات بود. 
در گروه کنترل، آموزش‌های متداول (روتین)، توسط یکی از کارکنان بخش بهبود کیفیت ارائه شد. در گروه آزمایش، برنامه مدون مراقبتی ـ آموزشی که از قبل تدوین ‌شده و توسط ده نفر از پنل متخصصین تأیید شده بود، به ‌صورت تلفنی در شش جلسه ارائه شد. 
در جلسه اول، تعریف بیماری، علائم و نشانه‌های آن و سیر بهبود به ‌صورت تلفنی انجام شد. ضمناً در این جلسه در مورد علائم ناخوشایندی که باعث به هم خوردن راحتی بیمار شده است، از او سؤال می‌شود و راهکارهای لازم در مورد علائم ناخوشایند به او و مراقب وی توضیح داده می‌شود.
در جلسه دوم، در مورد تنگی نفس، تمرینات تنفسی، روش‌های تنفس لب‌غنچه‌ای و دیافراگمی آموزش داده شد. از بیمار خواسته می‌شود نحوه تنفس کردن خود را توضیح دهد.
در جلسه سوم، نحوه مصرف دارو، عوارض داروها، ساعت مصرف توضیح داده شد. ضمناً در رابطه با مشکلات مرتبط با مصرف داروها و مشکلاتی که باعث به هم خوردن راحتی بیمار شده است، سؤال شد و راهکارهای لازم ارائه شد.
در جلسه چهارم، رعایت نکات بهداشتی در قرنطینه و مراقبت از اعضای خانواده توضیح داده شد. از بیمار و مراقب وی در مورد رعایت قرنطینه در اتاق مثل زدن ماسک هنگام خروج از اتاق، نحوه شست‌وشوی دست‌ها، نوع محلول مورد استفاده، زمان شست‌وشو، تهویه اتاق، نظافت سرویس بهداشتی، ظروف، البسه و... بحث و راهکارهای لازم ارائه شد.
در جلسه پنجم، تغذیه در دوران بیماری، ارائه لیست غذاهای مفید و مضر، سؤال در مورد لیست خوراکی‌های مصرفی در 24 ساعت گذشته، گرفتن لیست غذاهای مصرفی از مراقب روز بعد با ساعت مصرف غذاها، سؤال در مورد علائم مختل‌کننده آسایش بیمار در ارتباط با مصرف غذاها و ارائه راهکارهای مناسب انجام شد.
در جلسه ششم، تن‌آرامی و تکنیک‌های ریلکسیشن توضیح داده شد. با ارسال دو پمفلت تکنیک آموزش تن‌آرامی با واتساپ و توضیح شفاهی در مورد روش انجام آن‌ها و اطمینان از یادگیری تکنیک تن‌آرامی با سؤال کردن از بیماران به پایان رسید.
تعداد جلسات سه بار در هفته اول و سه بار در هفته دوم است. مدت‌ زمان مکالمه تلفنی به ‌طور متوسط 15 تا 30 دقیقه است. ضمناً در این مدت از هشت صبح تا چهار عصر بیمار می‌تواند با پژوهشگر تماس تلفنی داشته باشد و به ‌صورت 24 ساعته طبق برنامه متداول (روتین) بیمارستان می‌تواند با پزشک برخط تماس داشته باشد.
پرسش‌نامه‌ها قبل از آزمایش و 21 روز پس از اولین تماس تلفنی با بیماران به ‌صورت تلفنی یا از طریق واتساپ تکمیل شد. داده‌های به ‌دست ‌آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه‌ و تحلیل شد. سطح معناداری 05/P>0 در نظر گرفته شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده در ابتدا بر اساس آزمون کولموگروف ـ اسمیرونف از نظر نرمالیتی ارزیابی شد.
داده‌ها دارای توزیع نرمال بودند؛ بنابراین جهت تحلیل از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و از آمار تحلیلی برای مقایسه دو گروه از آزمون تی مستقل، آزمون تی زوجی و کای‌دو استفاده شد.
یافته‌ها
یافته‌های مطالعه حاضر نشان می‌دهد که 57/7 درصد از شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، مرد و 42/3 درصد زن بودند. همچنین 50 درصد شرکت‌کنندگان گروه کنترل، مرد و 50 درصد زن بودند. در گروه آزمایش، 30 درصد از شرکت‌کنندگان در طیف سنی 58-49 بودند و در گروه کنترل 36/7 درصد از شرکت‌کنندگان در رنج سنی 38-29 سال بودند. بر طبق آزمون کای - اسکور اختلاف معنا‌داری بین اطلاعات جمعیت‌شناختی گروه کنترل و آزمایش وجود ندارد (05/P>0) که نشان‌دهنده قابل ‌مقایسه بودن این دو گروه است (جدول شماره 1). 


نمره آسایش دو گروه قبل و بعد از آزمایش، به تفکیک مرحله و نیز جنس، اختلاف معنادار با هم نداشت. اختلاف نمره آسایش در دو گروه، به تفکیک مرحله و جنس، قبل و بعد از آزمایش نیز معنادار نبود (جدول شماره 2). 


بحث
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش پرستاری از راه دور بر راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 در قرنطینه خانگی اجرا شد. یافته‌های مطالعه حاضر نشان‌ داد آموزش پرستاری از راه دور در ارتقای راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19مؤثر نیست. 
در ابتدا، ما فرض کردیم که آموزش پرستاری از راه دور، راحتی بیمار در گروه آزمایش را افزایش می‌دهد، اما یافته‌ها خلاف این فرض را نشان دادند. برخلاف نگرانی پرسنل پرستاری، نتایج نشان داد که بیماران به طور کلی در مدیریت مسائل مربوط به مراقبت بیمار کرونایی در منزل به اندازه کافی آموزش دیده‌اند.
آموزش‌های مختلف از منابع اطلاعاتی گوناگونی در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛ بنابراین آموزش پرستاری از راه دور می‌تواند به عنوان یک خدمت مکمل به جای روش اصلی بهبود راحتی استفاده شود [20].
همسو با نتایج این مطالعه، جنسن و همکاران در بررسی اثر آزمایش با آموزش پرستاری از راه دور در توان‌بخشی پروستاتکتومی بیان می‌کند که تفاوت معناداری بین گروه کنترل و آزمایش مشاهده نشد [21]. با این حال در بیشتر مطالعات، اثربخشی آموزش پرستاری از راه دور در تشخیص اولیه و زودرس بیماری‌های مزمن [22]، افزایش خودمراقبتی در فشار خون [13]، ارائه مراقبت‌های سالمندی از راه دور [23]، بهبود افسردگی و اضطراب در بیماران همودیالیزی [24] و مراقبت از افراد مبتلا به دیابت نوع یک [25] تأیید شده است. 
همچنین یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که میزان اثربخشی آموزش پرستاری از راه دور در مردان گروه آزمایش نسبت به مردان گروه کنترل اختلافی ندارد. همچنین اختلاف معنا‌داری در میزان آسایش زنان بین گروه کنترل و آزمایش بعد از مراقبت‌های آموزش پرستاری از راه دور وجود ندارد.
سیتو داییسوک در مطالعه خود بر اثربخشی آموزش پرستاری از راه دور برای مدیریت علائم بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان پروستات مؤثر است، تأکید دارد که مغایر با مطالعه حاضر است [26]. 
در این مطالعه، اطلاعات مفیدی از طریق آموزش پرستاری از راه دور در اختیار بیماران قرار گرفت و در حالت کلی آموزش پرستاری از راه دور به ‌عنوان وسیله‌ای برای مداخله، ارتباط مستقیمی را با یک پرستار یا یک ارائه‌دهنده خدمات درمانی ارائه می‌دهد. این برای بیماران مهم است؛ زیرا در تبعیت از درمان و بهبود علائم روان‌شناختی بهتر کمک می‌کند ‌[27]‌.
استفاده از تلفن یک روش مقرون‌به‌صرفه برای ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا به بیماران است؛ به‌ویژه در کسانی که دسترسی آسانی به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی ندارند؛ بنابراین می‌توان آن را در هر کشوری (در حال ‌توسعه یا توسعه ‌یافته) و در بیمارانی با وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی پایین استفاده کرد [28].
اطلاعات ارائه‌شده با آموزش پرستاری از راه دور منجر به بهبود اطلاعات هنگام خود‌مراقبتی با توجه ویژه به بهبود مهارت‌های بیمار در زمینه سلامت جسمی و روانی، مدیریت درد و سایر مشکلات مربوط به بیماری می‌شود. با این حال، اثر آموزش پرستاری از راه دور در این مطالعه قانع‌کننده نبود [29].
میستیان بیان می‌کند که آموزش پرستاری از راه دور می‌تواند به عنوان خدمات مکمل در نظر گرفته شود و یک روش استاندارد بهبود بیماری نیست که اظهارات ایشان با نتیجه این مطالعه همسوست [29].
با این حال، مفهوم آموزش پرستاری از راه دور در حال توسعه است. برخی از مشاوره‌ها و مراقبت‌های پرستاری از طریق اینترنت در حال ارائه است که امکان اطلاع‌رسانی و آموزش و ارتباط تعاملی مستقیماً با پرستار را فراهم می‌کند [21] که ممکن است اثربخشی بیشتری نسبت به مراقبت‌های تلفنی داشته باشد.
از محدودیت‌های مطالعه، حاضر نبودن مطالعه مشابه در زمینه مراقبت‌های آموزش پرستاری از راه دور در درمان بیماران مبتلا به کووید ـ 19، عدم امکان کورسازی، محدود بودن تعداد افراد مورد مطالعه است. همچنین ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه بود که به صورت خودگزارش‌دهی تکمیل شد که ممکن است گزارش نادرست ارائه شود.
نتیجه‌گیری نهایی
نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد استفاده از آموزش پرستاری از راه دور در بیماران مبتلا به بیماری کووید ـ 19 اثربخش نبوده و منجر به ارتقای راحتی بیماران به طور معناداری نشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از سایر روش‌های مراقبت از راه دور به عنوان راهکار اصلی و با آموزش پرستاری از راه دور به عنوان راهکار مکمل در مراقبت‌های بیماران کرونایی در جهت کاهش تعداد مراجعه به مراکز درمانی، کاهش هزینه و کاهش اتلاف وقت استفاده شود. 
امروزه رسانه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری، بخشی از زندگی ما هستند و می‌توانند بر نحوه بررسی، کنترل و پیشگیری کووید ـ 19تأثیر بگذارند. در زمان اپیدمی بیماری کووید ـ 19پزشکان از طریق شبکه‌های اجتماعی توصیه و توضیحات خود را به اشتراک می‌گذارند و از طرفی به اشتراک گذاشتن اطلاعات به تنهایی تغییری در رفتار افراد ایجاد نمی‌کند، بلکه نیاز به انجام بررسی و تحقیقات بیشتر است. 

ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش

بیمارستان بانک ملی حامی مالی این طرح می باشد و هیچگونه هزینه‌ای به بیمار تحمیل نشده است؛ در انتخاب آزمودنی هیچگونه تهدید و اغوا، اطلاعات نادرست و یا اجبار به‌کار نرفته است؛ رضایت‌نامه آگاهانه شامل اطلاعات کامل از بیمارگرفته شده است. اجرای این طرح مغایرتی با اعتقادات و باورها و سنت‌های جامعه ندارد؛ در بازنگری منابع و استفاده از مقالاتی که در فهرست منابع ذکر گردیده رعایت صداقت و امانت شده است و از منابع مشکوک و فاقد اعتبار استفاده نشده است؛ از مناسب‌ترین روش تحقیق و جدیدترین تکنیک‌های ممکن استفاده شده است. تمامی اطلاعات مربوط به افراد مورد بررسی به‌طور محرمانه ضبط و باقی خواهد ماند؛ بیماران مختار هستند هر زمانی که مایل باشند از طرح خارج شوند.

حامی مالی
این تحقیق حاصل پروژه تحقیقاتی است که توسط مدیر امور بیمارستان و دانشکده بانک ملی ایران تایید شده است و حامی مالی آن بانک ملی می باشد.

مشارکت نویسندگان
مجری طرح: شهلا بیگلی؛ تدوین طرح: فاطمه زنجانی؛ نگارش نسخه اصلی طرح - بررسی - ویرایش: زهرا سادات دیباجی فروشانی، حسینعلی سخندان؛ ارزیابی طرح : زهرا صفوی بیات؛ انجام مراحل بالینی: بینا منتظر؛ استاد راهنمای دوم، متدولوژیست: لطیف گچکار؛ جمع‌آوری اطلاعات: باقر قلی‌پور، فاطمه واشقانی فراهانی؛ جمع‌آوری نمونه: مهربانو حیدری؛ آنالیز آماری: فتانه مفتاحی؛ بررسی متون: جلال عربلو.

تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان هیچ‌گونه تعارض منافعی در این مقاله وجود ندارد.

تشکر و قدردانی
از مدیر امور بیمارستان و دانشکده پرستاری جناب آقای سخندان و ریاست دانشکده پرستاری بانک ملی خانم دکتر دیباجی و تمامی افرادی که مارا در این پژوهش یاری داده اند قدردانی می شود.
 
References
1.Rezaei Basiri M. Theory about treatments and morbidity prevention of corona virus disease (Covid-19). Journal of Pharmacy and Pharmacology. 2020; 8:89-90. [DOI:10.17265/2328-2150/2020.03.004]
2.Kazeminia M, Jalali R, Vaisi-Raygani AA, Khaledi-Paveh B, Salari N, Mohammadi M, et al. [Fever and cough are two important factors in identifying patients with the Covid-19: A meta-analysis (Persian)]. Journal of Military Medicine. 2020; 22(2):193-202. [DOI:10.30491/JMM.22.2.193]
3.Yang P, Liu P, Li D, Zhao D. Corona Virus Disease 2019, a growing threat to children? The Journal of Infection. 2020; 80(6):671-93. [DOI:10.1016/j.jinf.2020.02.024] [PMID] [PMCID]
4.Wang H, Xia Q, Xiong Zh, Li Zh, Xiang W, Yuan Y, et al. The psychological distress and coping styles in the early stages of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic in the general mainland Chinese population: A web-based survey. PLoS One. 2020; 15(5):e0233410. [DOI:10.1371/journal.pone.0233410] [PMID] [PMCID]
5.Jutzeler CR, Bourguignon L, Weis CV, Tong B, Wong C, Rieck B, et al. Comorbidities, clinical signs and symptoms, laboratory findings, imaging features, treatment strategies, and outcomes in adult and pediatric patients with COVID-19: A systematic review and meta-analysis. medRxiv. 2020; May. [DOI:10.1101/2020.05.20.20103804]
6.Webb A. Quarantine, isolation, and health care workers. Continuum. 2015; 21(6):1745-50. [DOI:10.1212/CON.0000000000000253] [PMID]
7.Lin ECL, Peng YC, Tsai JCH. Lessons learned from the anti-SARS quarantine experience in a hospital-based fever screening station in Taiwan. American Journal of Infection Control. 2010; 38(4):302-7. [DOI:10.1016/j.ajic.2009.09.008] [PMID] [PMCID]
8.Egger-Rainer A, Trinka E, Höfler J, Dieplinger AM. Epilepsy monitoring - The patients’ views: A qualitative study based on Kolcaba’s Comfort Theory. Epilepsy & Behavior. 2017; 68:208-15. [DOI:10.1016/j.yebeh.2016.11.005] [PMID]
9.Marchuk A. End-of-life care in the neonatal intensive care unit: Applying comfort theory. International Journal of Palliative Nursing. 2016; 22(7):317-23. [DOI:10.12968/ijpn.2016.22.7.317] [PMID]
10.NG SH. Application of Kolcaba’s Comfort Theory to the management of a patient with Hepatocellular Carcinoma. Singapore Nursing Journal. 2017; 44(1):16-23. https://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=729a2889-6429-45e3-acc2-2052934dc4d0%40sdc-v-sessmgr01
11.Yeni RI. [Application of Kathrine Kolcaba’s Comfort Theory on children fulfillment of oxygenation need in treatment rooms (Indonesian)]. Jurnal Keperawatan. 2017; 8(1):65-73. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/keperawatan/article/view/4019
12.Souza-Junior VD, Mendes IAC, Mazzo A, Godoy S. Application of telenursing in nursing practice: An integrative literature review. Applied Nursing Research. 2016; 29:254-60. [DOI:10.1016/j.apnr.2015.05.005] [PMID]
13.Behzad Y, Bastani F, Haghani H. [Effect of empowerment program with the telephone follow-up (tele-nursing) on self-efficacy in self-care behaviors in hypertensive older adults (Persian)]. Nursing and Midwifery Journal. 2016; 13(11):1004-15. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2422-en.html
14.Asiri H, Househ M. The impact of telenursing on nursing practice and education: A systematic literature review. Studies in Health Technology and Informatics. 2016; 226:105-8. [PMID]
15.Motamed N, Zamani F. Sample size in medical reaserch is a practical approach. Tehran: Asr Roshanbini publications; 2016.
16.Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology. 1975; 28(4):563-75. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
17.Baumgartner TA, Chung H. Confidence limits for intraclass reliability coefficients. Measurement in Physical Education and Exercise Science. 2001; 5(3):179-88. [DOI:10.1207/S15327841MPEE0503_4]
18.Cronbach LJ. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika. 1951; 16(3):297-334. [DOI:10.1007/BF02310555]
19.Safavi Bayat Z, Ashketorab T. [Correlation between health status and comfort in HIV/AIDS patients referred to Imam Khomeini hospital in 1391 (Persian)]. Advances in Nursing & Midwifery. 2015; 24(87):55-62. https://www.magiran.com/paper/1423310
20.Shaida N, Jones C, Ravindranath N, Das T, Wilmott K, Jones A, et al. Patient satisfaction with nurse-led telephone consultation for the follow-up of patients with prostate cancer. Prostate Cancer and Prostatic Diseases. 2007; 10(4):369-73. [DOI:10.1038/sj.pcan.4500958] [PMID]
21.Jensen BT, Kristensen SA, Christensen SV, Borre M. Efficacy of tele-nursing consultations in rehabilitation after radical prostatectomy: A randomised controlled trial study. International Journal of Urological Nursing. 2011; 5(3):123-30. [DOI:10.1111/j.1749-771X.2011.01130.x]
22.Kamei T, Yamamoto Y, Kanamori T, Nakayama Y, Porter SE. Detection of early-stage changes in people with chronic diseases: A telehome monitoring-based telenursing feasibility study. Nursing & Health Sciences. 2018; 20(3):313-22. [DOI:10.1111/nhs.12563] [PMID]
23.Lister M, Vaughn J, Brennan-Cook J, Molloy M, Kuszajewski M, Shaw RJ. Telehealth and telenursing using simulation for pre-licensure USA students. Nurse Education in Practice. 2018; 29:59-63. [DOI:10.1016/j.nepr.2017.10.031] [PMID]
24.Kargar Jahromi M, Javadpour Sh, Taheri L, Poorgholami F. Effect of nurse-led telephone follow ups (tele-nursing) on depression, anxiety and stress in hemodialysis patients. Global Journal of Health Science. 2016; 8(3):168-73. [DOI:10.5539/gjhs.v8n3p168] [PMID] [PMCID]
25.Kotsani K, Antonopoulou V, Kountouri A, Grammatiki M, Rapti E, Karras S, et al. The role of telenursing in the management of Diabetes Type 1: A randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2018; 80:29-35. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2018.01.003] [PMID]
26.Sato D. Effectiveness of telenursing for postoperative complications in patients with prostate cancer. Asia-Pacific Journal of Oncology Nursing. 2020; 7(4):396-403. [DOI:10.4103/apjon.apjon_28_20] [PMID] [PMCID]
27.Krishna S, Boren SA. Diabetes self-management care via cell phone: A systematic review. Journal of Diabetes Science and Technology. 2008; 2(3):509-17. [DOI:10.1177/193229680800200324] [PMID] [PMCID]
28.Suksomboon N, Poolsup N, Nge YL. Impact of phone call intervention on glycemic control in diabetes patients: A systematic review and meta-analysis of randomized, controlled trials. PloS One. 2014; 9(2):e89207. [DOI:10.1371/journal.pone.0089207] [PMID] [PMCID]
29.Mistiaen P, Poot E. Telephone follow-up, initiated by a hospital-based health professional, for postdischarge problems in patients discharged from hospital to home. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2006; 2006(4):CD004510. [DOI:10.1002/14651858.CD004510.pub3] [PMID] [PMCID]
 
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/11/6 | پذیرش: 1400/2/30 | انتشار: 1400/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب خانواده نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Family Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb