Gholipour B, Bigli S, Dibaji Forooshani Z S, Safavi Bayat Z, Montazer B, Gachkar L, et al . Effect of Telenursing Education on the Comfort of Patients With COVID-19 in Home Quarantine. J Mod Family Med 2021; 1 (1) :102-102
URL:
http://journalfaculty.ir/article-1-24-fa.html
قلیپور باقر، بیگلی شهلا، دیبابجی فروشانی زهرا سادات، صفوی بیات زهرا، منتظر بینا، گچکار لطیف، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. تأثیر آموزش پرستاری از راه دور بر راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 در دوره قرنطینه خانگی. طب خانواده نوین 1400; 1 (1) :102-102
URL: http://journalfaculty.ir/article-1-24-fa.html
گروه آموزشی داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری، بانک ملی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (1261 مشاهده)
اهداف: امروزه بیماری کووید ـ 19 منجر به مرگ صدها هزار نفر شده است. قرنطینه خانگی یکی از راههای مراقبت از بیماران کووید ـ 19 با علائم کمتر است، اما افراد در قرنطینه خانگی ممکن است اطلاعات کافی جهت مراقبت از خود نداشته باشند. از این رو مطالعه حاضر به بررسی اثربخشی آموزش پرستاری از راه دور بر راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 در قرنطینه خانگی میپردازد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی شصت نفر (سی بیمار در گروه آزمایش و سی بیمار در گروه کنترل) از بیماران مبتلا به کووید ـ 19 که به بیمارستان بانک ملی مراجعه کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. بیماران گروه آزمایش تحت شش جلسه مراقبتی و آموزشی با استفاده از تلفن قرار گرفتند. از پرسشنامه راحتی عمومی کولکابا جهت سنجش اثربخشی آموزش پرستاری از راه دور بر میزان راحتی بیماران استفاده شد. پرسشنامه قبل از آزمایش و 21 روز بعد از آن تکمیل شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. سطح معناداری 05/P<0در نظر گرفته شد.
یافتهها: بعد از آزمایش مراقبتی با آموزش پرستاری از راه دور، میانگین نمره راحتی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری نداشت. (0/9=P). همچنین در گروه آزمایش، بعد از مراقبت آموزش پرستاری از راه دور میانگین نمره راحتی نسبت به قبل از آزمایش در همین گروه افزایش معنادارای را نشان نداد (0/08=P).
نتیجهگیری: استفاده از آموزش پرستاری از راه دور در افزایش آسایش و راحتی بیماران مبتلا به کووید ـ 19 که در قرنطینه خانگی به سر میبرند، مؤثر نیست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/11/6 | پذیرش: 1400/2/30 | انتشار: 1400/3/30