Hajinia Z, Alaee Karahroudy F, Zaeri H, Ghasemi E. The Effect of Face-to-Face and Virtual Self-care Education on Self-management of School-age Children With Type 1 Diabetes. J Mod Family Med. 2021; 1 (1) :104-104
URL:
http://journalfaculty.ir/article-1-26-fa.html
حاجینیا زهرا، علایی کرهرودی فاطمه، زائری حسین، قاسمی عرفان. بررسی تاثیر آموزش حضوی و مجازی خود مراقبتی بر خود مدیریتی کودکان سن مدرسه مبتلا به دیابت نوع کی. طب خانواده نوین. 1400; 1 (1) :104-104
URL: http://journalfaculty.ir/article-1-26-fa.html
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (795 مشاهده)
اهداف: دیابت نوع 1 یا وابسته به انسولین، شایعترین بیماری غدد درونریز کودکی و نوجوانی است. خودمدیریتی هدف نهایی پرستاری در کودکان مبتلا به دیابت است و به کودک و خانواده احساس در دست داشتن کنترل بیماری میدهد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودمدیریتی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 68 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند (34 نفر گروه کنترل، 34 نفر گروه آزمایش). گروه آزمایش به مدت ده جلسه تحت آموزش خودمراقبتی حضوری و تلفنی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه خود مدیریتی بود که قبل و بعد از آموزش توسط دو گروه تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و با بهرهگیری از آزمونهای توصیفی و استنباطی شامل تی زوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیشتر کودکان در گروه آزمایش و کنترل دختر بودهاند (به ترتیب 70/59 و 55/88). بین نمره خودمدیریتی قبل و بعد از آزمایش تفاوت معناداری (001/P<0) وجود داشت. همچنین بعد از آزمایش بین نمره خودمدیریتی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (001/P<0).
نتیجهگیری: آموزش خودمراقبتی توانایی خودمدیریتی را در کودکان سن مدرسه مبتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می دهد که منجر به کاهش هزینههای اقتصادی، کاهش ناتوانیها، کاهش مرگومیر و افزایش طول عمر کودکان خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/9/5 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1400/3/30